Flawonole, substancje obficie występujące w ziarnie kakaowym, mogą poprawić nam pamięć, opóźniając skutki normalnych procesów starzenia się mózgu. Piszą o tym na łamach czasopisma „Nature Neuroscience” naukowcy z Columbia University Medical Center. Ich badania po raz pierwszy pokazały mechanizm, który za tym stoi. Okazuje się, że flawonole zwiększają aktywność istotnego dla zachowania pamięci rejonu mózgu, wchodzącego w skład hipokampa, zakrętu zębatego.

Obszar mózgu - żółty jest hipokamp, zakręt zębaty jest pokazany w kolorze zielonym, a kora śródwęchowa na fioletowo

Obszar mózgu – żółty jest hipokamp, zakręt zębaty jest pokazany w kolorze zielonym, a kora śródwęchowa na fioletowo

Badacze podkreślają, że samo spożycie produktów zawierających ziarno kakaowe, na przykład czekolady, nie wystarczy. Flawonole są bowiem naprawdę skuteczne dopiero w znacznie wyższych dawkach. Powszechnie stosowane metody obróbki ziarna kakaowego pozbawiają je większości tych substancji. Specjalną, nową metodę opracowała firma Mars, Incorporated. Przygotowane przez nią preparaty z wysoką zawartością flawonoli wykorzystano w tych eksperymentach.

Aktywność nerwową w zakręcie zębatym

Aktywność nerwową w zakręcie zębatym

Naukowcy z Columbia University Medical Center odkryli wcześniej, że związanej z wiekiem utracie pamięci towarzyszy pogorszenie aktywności zakrętu zębatego. Nie byli w stanie jednak pokazać zależności przyczynowej między jednym a drugim. Dlatego postanowili przeprowadzić badania z wykorzystaniem flawonoli, o których już wcześniej wiedziano, że mają korzystne działanie na pamięć. Chodziło o sprawdzenie, czy ich działanie będzie widoczne w obrębie zakrętu zębatego. Okazało się, że tak.

W badaniach wzięło udział 37 zdrowych ochotników w wieku od 50 do 69 lat. Przez trzy miesiące pozostawali oni na diecie zapewniającej wysoką (900 mg na dzień) lub niską (10 mg na dzień) dawkę flawonoli. Przed rozpoczęciem eksperymentu i po jego zakończeniu poddano ich testom pamięciowym i obrazowaniu mózgu.W mózgu badanych, którzy otrzymywali wysoką dawkę flawonoli dostrzegliśmy znaczącą poprawę funkcjonowania zakrętu zębatego– mówi pierwszy autor pracy, profesor neuropsychologii Adam M. Brickman.

Grupa przyjmująca wysokie dawki flawonoli osiągnęła też znacznie lepsze wyniki testów pamięciowych.Jeśli uczestnik w początkowym teście pamięciowym miał wyniki typowe dla 60-latka, to po trzech miesiącach takiej diety poprawiał je do poziomu typowego 30, 40-latka– mówi dr Scott A. Small. Jego zdaniem, efekt jest wyraźnie widoczny, choć do jego potwierdzenia będą potrzebne jeszcze badania na znacznie większej grupie ochotników.

Ziarno kakowca

 

Występowanie flawonoli – WikiPedia

Ilości flawonoli, które znajdują się w owocach, warzywach i roślinach leczniczych mogą znacznie się różnić w zależności od odmiany, warunków uprawy i sposobu zbioru. W przypadku suchej masy owoców największe ilości znajdują się w truskawkach (357,5 mg/100 g), a najmniej w jabłkach (46 mg/100 g). Wśród warzyw największe ilości flawonoli w suchej masie zawiera szpinak i kalafior (odpowiednio 172 i 160 mg/100 g). Duże ilości flawonoli zawartych jest w cebuli (35-120 mg/100 g) i jarmużu (30-60 mg/100 g). Im bardziej zielone są liście, tym więcej zawierają flawonoli. Wśród roślin leczniczych duże ilości flawonoli zawartych jest w morindze olejodajnej (68 mg/100 g).

 

Źródło: rt.com, rmf24