Jedzenie warzyw i owoców niesie ze sobą wiele korzyści. Zawierają one nie tylko mnóstwo witamin i minerałów, ale są także bogate w błonnik. Stanowią też źródło przeciwutleniaczy i antyoksydantów. Niewiele osób jednak wie, że spore znaczenie ma kolor warzyw, które spożywamy.

Warzywa

Warzywa i owoce w różny sposób oddziałują na nasz organizm. Duże znaczenie ma nie tylko ich rodzaj, ale także kolor. Np. zielone warzywa wspomagają odchudzanie i zapobiegają anemii, a fioletowe wspomagają działanie układu trawiennego.

Zielone

Zielone warzywa są bogate w chlorofil, kwas foliowy, żelazo, magnez, wapń i witaminy B, C, E i K. Dzięki tak wielu składnikom odżywczym detoksykują organizm, wspomagają odchudzanie, wzmacniają naczynia krwionośne i zapobiegają anemii. W kwas foliowy szczególnie bogate są warzywa liściowe, głównie szpinak, sałata, kapusta, brokuły, szparagi i brukselka.

Pomarańczowe i żółte

Warzywa pomarańczowe i żółte zawierają duże ilości beta karotenu i witaminy C. Wpływają one korzystnie na urodę, wzmacniają także odporność i wzrok. Warzywa o tym zabarwieniu zwalczają także wolne rodniki, które przyczyniają się do starzenia się organizmu. W beta karoten bogate są m.in. dynia, brzoskwinie, morele, papryka i pomarańcze.

Czerwone

Czerwone warzywa są bogate w przeciwutleniacze, likopen i potas. Wzmacniają układ krążenia i serce. Obniżają także poziom cholesterolu i odmładzają. Likopen występuje m.in. w pomidorach, melonach, arbuzach, czerwonych grejpfrutach i owocach dzikiej róży.

Fioletowe

Warzywa w kolorze fioletu zawierają dużo antocyjanów – silnych antyoksydantów. Są one zawarte m.in. w malinach, czarnych porzeczkach, czarnym bzie, jeżynach, aronii, czerwonej kapuście, w winogronach i bakłażanach. Fioletowe warzywa i owoce m.in. wspomagają działanie układu trawiennego i moczowego.

 

Białe

Białe warzywa są bogate w allicynę, która jest naturalnym antybiotykiem. Warzywa o takim kolorze wzmacniają układ odpornościowy, działają przeciwbakteryjnie, przeciwzapalnie i przeciwwirusowo. Charakterystyczne i znane ze swoich wzmacniających odporność właściwości są cebula i czosnek.

Polecane: