Najszybszy z dotychczasowych i niezwykle cichy – taki ma być komercyjny samolot pasażerski obsługiwany przez NASA. Amerykanie wybrali do współpracy w projekcie, na który chcą przeznaczyć w kolejnych latach miliardy dolarów, konsorcjum Lockheed Martin.

NASA chce opracować komercyjny naddźwiękowy samolot pasażerski, który da początek orbitalnym lotom okołoziemskim

NASA ogłosiła zwycięzcę wstępnego projektu w poniedziałek. Jak podkreślono w komunikacie, w którym gratulowano sekcji kosmicznej konsorcjum pomysłu, “minęło prawie 70 lat, od kiedy Chuck Yeager złamał barierę dźwięku w swoim samolocie Bell X-1. (…) Teraz będziemy kontynuować tradycję naddźwiękowych samolotów X, tworząc projekt bardziej cichy, którego celem ma się stać samolot pasażerski”.

Specjaliści z Lockheed Martin, którzy pracują w ośrodku w Kalifornii, dostaną w ciągu kolejnych 17 miesięcy 20 mln. dol. na stworzenie modelu samolotu i opracowanie jego podstawowych parametrów. Potem model przejdzie testy w tunelu aerodynamicznym.

NASA zdecydowała się na rozpoczęcie projektu wraz z otwarciem zapowiedzianego na 2017 rok projektu New Aviation Horizons (Nowe Horyzonty Lotnicze). Projekt będzie miał 10-letni budżet. Naukowcy i specjaliści chcą, by w tym czasie powstał samolot, który będzie przyjazny środowisku i da początek orbitalnym lotom okołoziemskim, a nawet w dalszą przestrzeń kosmiczną.

Program przyszłych podróży naddźwiękowym NASA określa na razie mianem QueSST (Quiet Supersonic Technology – Cichej Technologii Naddźwiękowej).

 

Źródło: tvn24.pl, PAP

Polecane: