Rosyjski tankowiec Christophe de Margerie jest pierwszym tego typu statkiem, który pokonał Północną Drogę Morską bez wsparcia lodołamacza – podał brytyjski portal BBC. Rosyjski portal SeaNews poinformował, że przystosowana do północnych rejsów jednostka przemierzyła ponad cztery tysiące kilometrów w ciągu sześciu dni i dwunastu godzin.

To był pierwszy rejs komercyjny tankowca Christophe de Margerie. Statek przewoził gaz skroplony z Norwegii do Korei Południowej.

„W czasie tej wyprawy jednostka ustanowiła nowy rekord pokonywania Północnej Drogi Morskiej: sześć i pół dnia. Christophe de Margerie został pierwszym statkiem handlowym na świecie, który przemierzył ją bez wsparcia lodołamacza na całej długości” – napisał portal SeaNews.

 

Sześć dni, dwanaście godzin, 15 minut

Christophe de Margerie przepłynął ponad cztery tysiące kilometrów od punktu mys Żełanija na archipelagu Nowej Ziemi do przylądka Dieżniowa na Czukotce. Dokładny czas pokonania Północnej Drogi Morskiej to: sześć dni, dwanaście godzin i 15 minut.

Podróż przewożącego gaz skroplony tankowca z Hammerfest w Norwegii do Boryeong w Korei Południowej trwała w sumie 19 dni i zakończyła się 17 sierpnia.

„To o 30 procent czasu mniej, niż byłoby to konieczne do pokonania szlaku wzdłuż tradycyjnej południowej trasy przez Kanał Sueski. Wynik po raz kolejny potwierdził ekonomiczną efektywność wykorzystania Północnej Drogi Morskiej” – podało w komunikacie rosyjskie przedsiębiorstwo żeglugowe Sowkomfłot, które zleciło budowę tankowca.

Ku pamięci prezesa

Tankowiec Christophe de Margerie został nazwany ku czci prezesa francuskiego koncernu petrochemicznego Total, który w październiku 2014 roku zginął w wypadku lotniczym na moskiewskim lotnisku Wnukowo, gdy jego odrzutowiec zderzył się z pługiem śnieżnym. Oprócz prezesa koncernu w wypadku zginęło trzech członków załogi.

Statek może pokonywać trasę przy temperaturach sięgających minus 52 stopni. Jest w stanie (dzięki grubości poszycia) przepłynąć przez lód o grubości ponad dwóch metrów. Jest przeznaczony do całorocznych dostaw gazu skroplonego z Rosji do Azji w ramach projektu Jamał LNG.

Zdaniem cytowanych przez brytyjski portal BBC ekspertów, podróż rosyjskiego tankowca przemierzającego Północną Drogę Morską ułatwiło globalne ocieplenie. John Maggs z organizacji zajmującej się ochroną środowiska Seas at Risk powiedział BBC, że ocieplenie może przyczynić się do nasilenia ruchu statków w tym regionie, doprowadzając do jego zanieczyszczenia.

 

Źródło: seanews.ru, bbc.com, scf-group.com, tvn24

Polecane: