Aż 90 proc. dzieci w Polsce ma wady postawy – wynika z danych Instytutu Matki i Dziecka. Najczęściej to wady kręgosłupa, kolan i stóp. Powodów jest kilka – zbyt mała aktywność fizyczna, coraz większa liczba otyłych dzieci i nastolatków, a także coraz dłuższy czas spędzany przez najmłodszych przed telewizorem i komputerem.

Zdjęcie ilustracyjne / PAP/Panoramic Gwendoline Le Goff / Czytaj więcej na http://www.rmf24.pl/nauka/news-przerazajace-dane-90-proc-polskich-dzieci-ma-wade-postawy,nId,1493578#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

Zdjęcie ilustracyjne / PAP/Panoramic Gwendoline Le Goff /

Lekarze podkreślają, że najważniejsze jest odpowiednio wczesne wykrycie wady postawy. Dzięki regularnym ćwiczeniom oraz odpowiedniemu trybowi życia można bowiem zapobiec poważnym schorzeniom, takim jak np. skolioza.

Specjaliści z Instytutu Matki i Dziecka stworzyli listę 10 prostych sposobów na zachowanie zdrowego kręgosłupa dziecka:

1. Dbaj o kręgosłup swojego dziecka od samego początku. Nie pionizuj go i nie sadzaj, zanim samo nie osiągnie tego etapu rozwoju psychofizycznego, a także nie przetrzymuj go zbyt długo w foteliku samochodowym czy nosidełku.

2. Zapewniaj odpowiednią dawkę ruchu swojemu dziecku już w okresie przedszkolnym. Idealnie, jeśli krzesełko i stolik Twojego dziecka będą dopasowane do jego wzrostu;

3. W wieku szkolnym dziecko powinno spędzać na aktywności ruchowej przynajmniej 60 min. Postaraj się, aby miało do tego warunki. Zachęcaj je do aktywnego udziału w zajęciach z kultury fizycznej;

4. Postaraj się, aby Twoje dziecko nie nosiło zbyt ciężkiego plecaka. Wg zaleceń Amerykańskiej Akademii Pediatrii jego waga nie powinna przekraczać 10-15 proc. masy ciała dziecka, dlatego najlepiej tradycyjny plecak czy tornister zamienić na jego odpowiednik na kółkach, niewymagający noszenia. Pamiętaj, że dźwiganie ciężkich przedmiotów przez dziecko naraża je na efekt tzw. okrągłych pleców, skoliozę, dyskopatię oraz przeciążenia stawów biodrowych, kolanowych i skokowych;

5. Obserwuj postawę swojego dziecka i reaguj od razu na wszelkie niepokojące objawy, takie jak okrągłe plecy, opuszczone ramiona czy nierówny chód i udaj się z dzieckiem do specjalisty. Jedynie lekarz ortopeda jest w stanie ocenić stopień zaawansowania wad postawy i zadecydować o właściwym postępowaniu. Prawdopodobnie zaleci ćwiczenia korygujące lub gorset ortopedyczny, jeśli wada jest bardziej zaawansowana. W stosunkowo nielicznych przypadkach niezbędne może okazać się leczenie operacyjne;

6. Dbaj o stały nadzór specjalisty nad postawą dziecka – właściwa profilaktyka nakazuje przynajmniej jedną wizytę u ortopedy w ciągu roku;

7. Jeśli u dziecka zdiagnozowano wadę postawy, motywuj je do regularnego wykonywania odpowiednich ćwiczeń korekcyjnych;

8. Eliminuj złe nawyki, takie jak niewłaściwa postawa podczas siedzenia, czy też nieodpowiednia dieta, która prowadzi do nadwagi;

9. Ogranicz czas na korzystanie z komputera i oglądanie telewizji przez dziecko do maksymalnie 1-2 godzin dziennie, najlepiej z przerwami. Dzięki temu nie będzie zbyt długo przebywać w pozycji niekorzystnej dla kręgosłupa;

10. Dobierz odpowiedni materac do łóżka dziecka oraz zadbaj, by czas snu dziecka w ciągu doby nie był krótszy niż 8-9 godzin.

Źródło: rmf24



Polecane: