W Leśmierzu pod Ozorkowem światowy debiut będzie miała instalacja przetwarzająca słomę na olej napędowy. Jak informuje “Gazeta Wyborcza”, dotychczas zbudowano na świecie cztery podobne, jednak dopiero ta w Polsce, ma działać bez zarzutu.

 

Dziennik wyjaśnia, jak działa instalacja, która może stać się lekarstwem na ceny ropy. Proces, który wykorzystuje się do przerobienia słomy na ropę, nazywany jest KDV, czyli katalityczną depolimeryzacją. Dzięki niemu można zamienić w wysokiej jakości paliwo wszystkie odpady, które zawierają węglowodory, czyli na przykład słomę lub plastikowe butelki.

Dotychczasowe próby z tą technologią, podejmowane w Niemczech, Meksyku, Hiszpanii i Kanadzie okazały się zbyt skomplikowane i w związku z tym ekonomicznie nieopłacalne. Druga generacja instalacji, która znajduje się w Polsce, upraszcza cały proces, co poprawia jej wydajność.

Nowa generacja KDV ma produkować tysiąc litrów oleju napędowego z trzech i pół tony słomy. Jak czytamy w “GW”, technologia umożliwia przetwarzanie na olej napędowy także innych materiałów, w tym odpadów komunalnych. Jednak konstruktorzy ze względu na fakt, że jest to na razie prototyp, chcą się ograniczyć tylko do słomy.

Zakład, w którym słoma będzie przetwarzana na paliwo buduje spółka Ekotrend. Wartość inwestycji wynosi ponad 40 mln zł. Część pieniędzy pochodzi z funduszy unijnych.

Według obliczeń firmy, cena produkcji jednego litra paliwa wyniesie około 3 zł, licząc z akcyzą. “GW” przytacza dla porównania hurtową cenę oleju napędowego w rafinerii Orlenu, która obecnie wynosi w zależności od rodzaju nawet 4,7 zł.

Przedstawiciele firmy Ekotrend przekonują w “GW”, że paliwo powstające w takim procesie ma też o wiele wyższą jakość. To, co tankujemy do baków, to ropa o czystości 97-98 procent. Paliwo powstałe ze słomy ma mieć 99,5 procent, dzięki czemu jego zużycie w samochodach zostałoby ograniczone o jedną piątą.

Ropa ze słomy nie trafi jednak na stacje benzynowe. Jak czytamy w dzienniku z uwagi na swoje właściwości może natomiast służyć jako ulepszacz do klasycznego paliwa.

 

Źródło: biztok.pl

Polecane: