Ogólnopolski atak hakerów na serwery firmy Orange. Jeśli macie problemy z internetem Neostrady, to znaczy, że wasze modemy mogły zostać zaatakowane.

Atak hakerów polegał na zmianie adresów serwerów DNS w modemach, co w rezultacie umożliwiało hakerom przekierowanie przeglądarki na dowolny adres. Dzięki temu hakerzy mogą zamieniać strony banków lub sklepów internetowych na fałszywki i w ten sposób przechwytywać PIN do kart, czy inne poufne dane.

Firma Orange, jak deklaruje w komunikacie, odcięła wszystkie zainfekowane modemy.

Jeśli więc wasze urządzenia nie działają, to musicie sami zmienić w nim adres DNS.

Na wszelki wypadek nie korzystajcie także przez jakiś czas ze stron bankowych.

Zmieniajcie hasła do modemów. Każde defaultowe hasło umożliwia bezproblemowe wejście do modemu.
Komunikat od Orange:

Nasz zespół dbający o bezpieczeństwo w sieci, czyli CERT Orange Polska, wykrył atak hakerski na modemy ADSL na ogólnopolską skalę, również te działające w naszej sieci. Atak polega na możliwym przejęciu kontroli nad modemem i zamianie jego domyślnych serwerów DNS na serwery złośliwe. Dotyczy to na szczęście niewielkiej liczby modemów dostępnych na rynku i tym samym liczby klientów. Efekt ataku może być taki, że po wpisaniu np. adresu banku użytkownik może zostać przekierowany na wyglądającą tak samo, ale jednak fałszywą stronę kontrolowaną przez cyber-przestępców. Dlatego by natychmiast ograniczyć ryzyko dla naszych klientów podjęliśmy decyzję o zablokowaniu złośliwych adresów DNS w zagrożonych modemach. Dodatkowo CERT Orange Polska uruchomił narzędzie, które wykrywa każdy nowy złośliwy adres DNS i natychmiast go blokuje. Jeśli Wasz modem nagle stracił dostęp do Internetu to znaczy, że został zaatakowany i profilaktycznie odcięliśmy go od netu. Niestety nie możemy go zdalnie naprawić. Aby to zrobić samemu powinniście zalogować się do panelu administracyjnego (jak to zrobić znajdziecie m.in. w instrukcji urządzenia), zazwyczaj należy wpisać w pasku przeglądarki adres 192.168.1.1 lub 192.168.1.100, a następnie login i hasło. Potem znajdźcie zakładkę z serwerami DNS i wpiszcie adresy: 194.204.159.1 (główny DNS/primary DNS) oraz 194.204.152.34 (dodatkowy DNS/secondary DNS). Jeśli nie możecie się zalogować do panelu administracyjnego oznacza to, że cyber-przestępcy zmienili login i hasło. W takiej sytuacji trzeba wykonać reset fabryczny modemu i od nowa skonfigurować na nim Neostradę. Proszę nie bagatelizujcie tego zagrożenia. Jeśli chcecie sprawdzić, czy Wasz modem jest podatny na atak, możecie skorzystać ze specjalnego skanera. Więcej informacji o zagrożeniu znajdziecie tutaj.

 

Źródło: orange.pl, rmf24.pl

Polecane:

Irlandia - Zarejestrowano największą falę w historii pomiarów, 20.4 metra wysokości
Morze Północne - Wielki wyciek gazu ziemnego z platformy wiertniczej Elgin koncernu Total
W 2013 roku nad Atlantykiem ma się pojawić 18 burz tropikalnych, z których dziewięć przekształci się...
USA - Nie działają największe radioteleskopy, wstrzymano obserwacje obiektów pozaziemskich
Tetowo, Macedonia - Nawałnica zniszczyła miasto, zginęło 5 osób
Większość prognoz dotyczących zmian klimatu jest zbyt optymistyczna, chmury nie blokują dopływu prom...
Chiny - Silne opady na południu kraju, co najmniej 25 osób nie żyje, ponad 33 tysiące ewakuowanych, ...
Polska - Na PW stworzono mobilną wytwornicę ciekłego azotu o wydajności 300ml/h
Wietnam - Tajfun Damrey doprowadził do śmierci co najmniej 19 osób