Każdy chociaż raz w życiu jadł łososia. Ciężko jest pomylić ją z jakąkolwiek inną rybą pod względem smaku, ale również, jeżeli chodzi o wygląd. Charakterystyczne pomarańczowo-różowe mięso doskonale smakuje w każdej postaci, czy to na kanapce czy też przygotowane na parze w towarzystwie warzyw. Poza walorami smakowymi łosoś posiada również dużo wartości odżywczych, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. Jakie są to wartości dokładnie oraz jak przygotować z niego potrawę tak, aby pozostał soczysty dowiecie się z poniższego tekstu.

Łosoś to ryba, która potrafi żyć zarówno w wodzie słonej jak i słodkiej. Tuż przed śmiercią płyną na tarło, rzeką w głąb lądu. Dlaczego tak robią wciąż pozostaje to jedną z tajemnic przyrody. Łososie potrafią urosnąć nawet do 150 cm i ważyć prawie 50 kg, jednak przeciętny osobnik tego gatunku ma 50 cm i waży 5 kg, co również oznacza dość dużą rybę. Dieta łososia jest zróżnicowana, gdyż żywi się on bezkręgowcami, owadami schwytanymi na powierzchni wody, a także innymi rybami. Ryba ta jest zimnolubna, więc najłatwiej jest ją spotkać w wodach oceanu Atlantyckiego, rzekach Ameryki Północnej, w Morzu Białym, Północnym a nawet naszym Bałtyku.

Łosoś na nasze zdrowie

Ciężko by szukać bardziej popularnej ryby od łososia. Nie ma raczej restauracji, która by nie serwowała go w jakiejś postaci. Wpływa on pozytywnie na nasze zdrowie, więc świadomość, że gdziekolwiek będziemy, jest on w naszym zasięgu jest bardzo dobra. Chociaż mięso łososia jest dość tłuste, to tłuszcze w nim zawarte te to, które powinniśmy jeść.

Zawarte w nich kwasy omega-3 i omega-6, wpływają na pracę naszego mózgu, chronią przed chorobami serca, łagodzą bóle stawów, chronią przed zakażeniami i przyspieszają gojenie ran. W każdych 100 g łososia znajduje się aż 3,79 g omega-3 i 4,79 g omega-6. Jest to ponad trzy razy tyle, ile wynosi dzienna dawka omega-3 i prawie całe dzienne zapotrzebowanie na omega-6. To dobra wiadomość dla cukrzyków, którzy potrzebują dużych dawek omega-3, aby regulować poziom tłuszczu we krwi.

To jednak nie koniec pozytywnych właściwości łososia. Jedna porcja zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na potas oraz jod. To dobra informacja dla osób, które zmagają się z problemami tarczycy. Potas zaś wspiera pracę układu nerwowego, obniża ciśnienie i wpływa pozytywnie na pracę mózgu. W łososiu nie brakuje również witamin. Najwięcej jest ich z grupy B, które odpowiadają z prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, narządu wzroku, pracę serca oraz wygląd skóry. W 100 gramach jest aż 5,3 mg witaminy B12, 0,98 mg witaminy B6, 0,23 mg witaminy B1 oraz 19 mg witaminy B1.

Dodatkowo łosoś zawiera też niewielkie ilości witaminy A, E, D oraz wapń i fosfor. To również pożywienie bogate w dobrze przyswajalne białko. Mówi się, że mięso łososia to żywność funkcjonalna, czyli taka, która jest nie tylko bogata w substancje odżywcze, ale również pływa w pozytywny sposób na organizm człowieka.

Idealnie przyrządzony łosoś!

Łososia warto włączyć do naszej codziennej diety, a jego mięso dobrej jakości można teraz kupić już prawie w każdym sklepie. Tylko odpowiednie przygotowanie tej ryby pozwoli na zachowanie przez niego dobrego smaku i wszystkich wartości odżywczych. Mięso z łososia nie lubi zbyt długiej obróbki cieplnej. Warto zaopatrzyć się w termometr kuchenny, i sprawdza temperaturę ryby.

Gdy łosoś osiągnie 60 stopni Celsjusza powinien być już gotowy i nadal pozostać soczystym. Zanim jednak trafi on na blaszkę czy do garnka warto wyjąć go wcześniej z lodówki, tak, aby osiągnął temperaturę pokojową. Mięso najlepiej smażyć na patelni na dobrze rozgrzanym oleju po 2-3 minuty na każdą stronę. Tak przygotowany łosoś nie potrzebuje wiele przypraw, wystarczy oprószyć go odrobiną soli i pieprzu.

Jeżeli przygotowujemy naszą rybę w piekarniku, idealnym do niej dodatkiem będzie sos pesto. Bierzemy naczynie żaroodporne, po czym układamy w nim łososia i polewamy pesto. Po jakichś 10-15 minutach w piekarniku nagrzanym do 180 stopni potrawa będzie gotowa. Przygotowanie ryby jest bardzo szybkie i proste, dlatego dania bazujące na łososiu sprawdzą się idealnie, kiedy nie mamy czasu na długie gotowanie.

 

 

Źródło: rmf24, PizzaPortal