Napędzany energią słoneczną samolot Solar Impulse w maju wystartuje w swój pierwszy zagraniczny lot – poleci ze Szwajcarii do Belgii. To kolejny z lotów eksperymentalnych maszyny pokrytej 12 tysiącami ogniw słonecznych, który ma przybliżyć główny cel: lot dookoła świata.

Zbudowany w Szwajcarii samolot zasilany promieniami słonecznymi jest gotowy do pierwszego międzynarodowego lotu. Firma Solar Impulse, stworzona przez psychiatrę i podróżnika Bertranda Piccarda i pilota wojskowego Andre Borschberga, przygotowuje go na 23 maja, o ile pozwoli pogoda. Samolot ma polecieć ze szwajcarskiej bazy wojskowej Payerne na międzynarodowe lotnisko w Brukseli.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, maszyna będzie też główną atrakcją największych i najbardziej prestiżowych targów lotniczych International Paris Air Show, które potrwają od 20 do 26 czerwca.

Konstruktorzy mają główny cel: lot dookoła świata w 2012 roku. Samolot przeszedł z powodzeniem kilka testów, w tym pierwszy lot nocny. Przeciętna prędkość maszyny wynosiła 50 km/h, zaś maksymalny osiągnięty pułap to 8700 metrów.

Ciężki jak samochód
Solar Impulse jest szybowcem wielkości dużego pasażerskiego samolotu. Napędzany jest 4 silnikami elektrycznymi, rozpiętość jego skrzydeł to 80 metrów. Waży przy tym tylko 1,6 tys. kg, czyli tyle samo co samochód osobowy. Tak niską masę uzyskano stosując nowoczesne, ultralekkie kompozyty.

Górna część płatów i kadłuba oraz centropłat są pokryte 12 tysiącami ogniw słonecznych przekazujących energię elektryczną do baterii lekkich akumulatorów znajdujących się w kadłubie maszyny. Nocą prąd pobierany jest z akumulatorów ładowanych za dnia.

Mimo ambitnych celów, zespół konstruktorów Solar Impulse nie liczy na to, by samoloty napędzane energią słoneczną zdołały w najbliższym czasie zastąpić maszyny odrzutowe. Piccard w wywiadzie dla telewizji CNN powiedział, że mogą w przyszłości pełnić rolę “latających obserwatoriów” meteorologicznych i naukowych, w wersjach bezpilotowych – bo będą mogły przebywać na dużych wysokościach w powietrzu przez kilka tygodni.

Pilot uważa, że mogą one być także “idealnymi maszynami wycieczkowymi i małego transportu” na duże odległości, jako nie emitujące gazów cieplarnianych.

Projekt – w tym trzy lata próbnych lotów samolotu – kosztuje 87,5 mln dol.

Źródło: am\mtom – tvn24.pl

Polecane:

Wenecja - Dwie trzecie miasta jest pod wodą
Grecja - 32 wsie odcięte od świata, awarie sieci energetycznych, w górach na Krecie spadło pół metra...
Tunezja chce zmniejszyć zagrożenie terrorystyczne, planują odgrodzić się od Libii murem o długości 1...
Włochy - Alpejskie lodowce topnieją w zastraszającym tempie
Fukuoka, Japonia - Po drugim trzęsieniu ziemi w centrum miasta z ziemi zaczęła się wydobywać tajemni...
Gitaru Dam, Kenia - Mała małpka zrobiła zwarcie w elektrowni wodnej na 180 MW mocy i pozbawiła prawi...
Rosja - Co najmniej 14 dzieci zginęło na jeziorze Siamoziero w Karelii podczas burzy
Wiewiórki pospolite w Wielkiej Brytanii są nosicielkami dwóch gatunków bakterii wywołujących u ludzi...
Dzięki edycji genów w świeżo zapłodnionych zarodkach skorygowano gen prowadzący do poważnej wady ser...