Przeprowadzone przez firmę Emissions Analytics badania sugerują, iż zanieczyszczenia emitowane przez silniki diesla znacznie bardziej szkodliwe, gdy temperatura na zewnątrz nie przekracza 18 stopni C. Co więcej, problem jest największy wśród samochodów spełniających wprowadzone w 2011 roku normy emisji Euro 5. Analitycy sprawdzili 213 modeli samochodów 31 producentów i odkryli, że w temperaturze poniżej 18 stopni znacznie rośnie stężenie szkodliwych substancji w spalinach.

W temperaturze poniżej 18 st. C silniki diesla emitują więcej szkodliwych zanieczyszczeń

W temperaturze poniżej 18 st. C silniki diesla emitują więcej szkodliwych zanieczyszczeń

Inżynierowie wiedzą, że zbyt wysokie lub zbyt niskie temperatury szkodzą podzespołom. Dlatego też przepisy w UE zezwalają producentom samochodów na ograniczenie lub wyłączenie systemów kontroli spalania jeśli jest to uzasadnione troską o ochronę silnika pojazdu. Wygląda jednak na to, że producenci nadużywają tego prawa i wspomniane systemy są ograniczane bądź wyłączane nawet w temperaturach niezagrażających silnikowi. Dzięki temu bowiem samochody spalają mniej paliwa. Gdy temperatura spada poniżej 18 stopni Celsjusza wiele samochodów Euro 5 charakteryzuje się wyższa emisją. Podejrzewam, że chodzi tutaj o zaoszczędzenie paliwa – mówi Nick Molden, dyrektor Emission Analytics. Jeśli mówimy o wyższej emisji w temperaturach poniżej zera stopni, to jest ona zrozumiała i są powody, dla których należy chronić silnik. Tutaj mamy jednak próg temperatury ustawiony zbyt wysoko. Było to dla nas niespodzianką – dodaje.

Z badań Emission Analytics wynika na przykład, że przeciętny samochód Euro 5 w temperaturze powyżej 18 stopni Celsjusza emituje 3,6 raza więcej tlenków azotu niż dopuszczalny bezpieczny poziom. Jednak gdy temperatura spada poniżej 18 stopni, emisja tlenków azotu jest o 4,6 raza większa od bezpiecznego poziomu. Lepiej sprawują się samochody z normą Euro 6, które w temperaturze powyżej 18 stopni emitują 2,6 raza więcej NOx niż bezpieczny poziom, a poniżej tej temperatury emisja wzrasta do 4,2 powyżej poziomu bezpieczeństwa. W tym drugim przypadku wyniki badań zostały jednak zaburzone przez trzy szczególnie mocno trujące pojazdy, mówi Molden, który jednak nie chciał ujawnić, o jakie samochody chodzi.

 

Źródło: BBC, kopalniawiedzy

Polecane:

Pogoda na innych planetach. Erupcja wulkanów na Io
USA - Nawet 100 tysięcy delfinów mogło płynąć u wybrzeży Kalifornii, prawdopodobnie w poszukiwaniu j...
Kolumbia i Ekwador - W Andach odkryto nowe zwierzę, przypomina skrzyżowanie domowego kota z pluszowy...
Francja - Wkrótce powstanie niezwykła podwodna stacja badawcza "SeaOrbiter"
Mała wyspa, która w ubiegłym roku pojawiła się na Pacyfiku 970 km od Tokio, zaczęła wchłaniać sąsied...
UK - Szokujące wyniki ankiety, siedmiolatkowie chodzą do szkoły w pampersach
Aspiryna może zmniejszyć zagrożenie zachorowania na raka
Po pięciu latach od startu i pokonaniu 3 mld kilometrów sonda Juno we wtorek o 5:18 czasu polskiego ...
Woda z dodatkiem octu sposobem na przetrwanie roślin podczas suszy, Japończycy odkryli naturalny mec...