NASA przetestowała właśnie silnik, który ma napędzić Space Launch System (SLS)– ciężką rakietę, która w przyszłości poleci z misją m.in. na Marsa. Wszystko obejrzeć można na filmie.

Test silnika RS-25

Najnowszy test – trzeci z kolei – silnika RS-25 trwał 7,5 minuty i w jego trakcie nie zaobserwowano niczego niepokojącego. Urządzenie przejdzie jeszcze trzy kolejne testy.

RS-25

– SLS będzie najpotężniejszą rakietą zbudowaną w historii. Jej konstrukcja powinna zakończyć się za kilka lat – powiedział astronauta Rick Mastracchio podczas konferencji prasowej w Centrum Kosmicznym im. Johna Stennisa w Mississippi.

Mimo że w jednej rakiecie SLS znajdą się aż cztery silniki RS-25, to muszą być one niebywale mocne, by wynieść rakietę poza ziemską orbitę. Silniki RS-25 wykorzystywane były wcześniej jako główne silniki promów kosmicznych. W promach montowano trzy takie silniki, które pracowały przez 8,5 minuty od startu do odłączenie zbiornika zewnętrznego.

ScienceAlert podaje, że silniki RS-25 wykorzystano w 135 misjach promów kosmicznych od 1981 do 2011 roku.

Jednak RS-25 będą musiały pracować na jeszcze większych obrotach niż do tej pory, by wysłać rakietę SLS w kosmos.

Jednak RS-25 będą musiały pracować na jeszcze większych obrotach niż do tej pory, by wysłać rakietę SLS w kosmos.

 

Oprócz czterech głównych silników RS-25, rakiety SLS będą napędzane dwiema rakietami pomocniczymi – wysokimi na 17 pięter, które spalą 5 ton paliwa na sekundę.

Podstawowe elementy silnika SSME 1. Turbopompa paliwa niskiego ciśnienia, 2. Komora spalanie wstępnego w układzie paliwa, 3. Główny wtryskiwacz, 4. Przegubowe zawieszenie silnika, 5. Komora spalanie wstępnego w układzie utleniacza, 6. Główny przewód doprowadzający gorący gaz, 7. Turbopompa paliwa wysokiego ciśnienia, 8. Turbopompa paliwa niskiego ciśnienia, 9. Główna komora spalania, 10. Sterownik silnika, 11. Turbopompa utleniacza niskiego ciśnienia, 12. Dysza.

Podstawowe elementy silnika SSME 1. Turbopompa paliwa niskiego ciśnienia, 2. Komora spalanie wstępnego w układzie paliwa, 3. Główny wtryskiwacz, 4. Przegubowe zawieszenie silnika, 5. Komora spalanie wstępnego w układzie utleniacza, 6. Główny przewód doprowadzający gorący gaz, 7. Turbopompa paliwa wysokiego ciśnienia, 8. Turbopompa paliwa niskiego ciśnienia, 9. Główna komora spalania, 10. Sterownik silnika, 11. Turbopompa utleniacza niskiego ciśnienia, 12. Dysza.

 

Źródło: businessinsider.com.pl, NASA

Polecane: