W Morzu Jawajskim, w pobliżu wyspy Borneo, znaleziono cztery duże fragmenty wraku samolotu linii AirAsia, który uległ katastrofie prawie tydzień temu – poinformował w sobotę szef indonezyjskiej agencji zajmującej się poszukiwaniami Fransiskus Bambang Soelistyo.

QZ 8501

 

Wszystkie cztery obiekty odnaleziono w piątek i sobotę z pomocą sonarów uczestniczących w operacji indonezyjskich i singapurskich okrętów – przekazał dziennikarzom szef indonezyjskiej agencji zajmującej się akcją poszukiwawczą, Fransiskus Bambang Soelistyo.

Wszystkie cztery fragmenty znajdują się na głębokości ok. 30 metrów. Największy z nich ma wymiary ok. 18 metrów na 2,2 metra – dodał.

Przyjmuje się, że odnalezione obiekty należą do wraku samolotu ze względu na ich rozmiary oraz fakt, że w tym samym regionie poszukiwań wcześniej w piątek widziano unoszące się na wodzie plamy oleju. Z uwagi na silny prąd nie powiodła się próba opuszczenia na dno morskie zdalnie kierowanego pojazdu podwodnego, który miałby ostatecznie potwierdzić tę tezę.

Soelistyo powiedział, że fragmenty znaleziono w priorytetowej strefie poszukiwań, obejmującej obszar o powierzchni 1850 km kw., gdzie najprawdopodobniej spadł samolot.

Wcześniej w sobotę Soelistyo informował o znalezieniu w pobliżu wyspy Borneo, na głębokości 30 metrów, dwóch fragmentów wraku o długości 9 i 7 metrów.

Airbus A320-200 należący do przewoźnika AirAsia zniknął z radarów o godz. 6.17 (0.17 czasu polskiego) w niedzielę 28 grudnia, lecąc w gęstych chmurach burzowych z indonezyjskiego miasta Surabaja do Singapuru. Na pokładzie maszyny były 162 osoby, głównie obywatele Indonezji.

AirAsia to tanie malezyjskie linie lotnicze, które mają swoją filię między innymi w Indonezji.

 

Zmiana kursu

Podczas feralnego lotu pilot za zgodą kontroli lotów zmienił kurs, żeby ominąć front burzowy. Wkrótce potem zwrócił się o zgodę na zwiększenie wysokości do 38 tysięcy stóp (ponad 11 580 metrów). Zgody tej nie otrzymał od razu, ponieważ w pobliżu leciały na tym pułapie inne maszyny. Gdy kilka minut później kontrola lotów zezwoliła mu na zwiększenie wysokości najpierw do 34 tys. stóp (ponad 10 360 metrów), pilot już nie odpowiedział.

Szczątki samolotu zlokalizowano we wtorek na Morzu Jawajskim, zaledwie 10 kilometrów od miejsca, gdzie utracono z nim kontakt. Do tej pory z morza wyłowiono 30 ciał ofiar katastrofy. Akcję utrudniają silny wiatr i wysokie fale.

 

Redakcja:

Intensywne parowanie w Indonezji podczas silnych burz GM i ostatnimi dwoma katastrofami lotniczymi.

Niestety w czasie tych katastrof nie zgrywałem jeszcze zdjęć satelitarnych Indonezji, ale wg. pomiarów występowały wtedy bardzo silne burze GM.

7-9 marca 2014 r.

Moc burzy GM 7 – 9 marca 2014 r. Zdarzenie miało miejsce w pierwszych godzinach UTC ósmego marca 2014. Malaysia Airlines 370

Moc burzy GM 26 - 28 grudnia 2014 r. Zdarzenie miało miejsce z soboty na niedzielę.

Moc burzy GM 26 – 28 grudnia 2014 r. Zdarzenie miało miejsce z soboty na niedzielę. AirAsia flight QZ8501

airasia-qz-8501-25.12.2014

Na poniższym filmie znajduje się ostatnie 5 dni pomiarów i zdjęć satelitarnych z zaznaczonymi miejscami katastrof. Zwróćcie uwagę na ostatni największy szczyt burzy GM i parowanie w tym czasie. Pod wpływem parowania zmienia się gęstość powietrza, a tym samym zmieniają się właściwości aerodynamiczne i siła nośna skrzydeł.

 

 

Źródło: PAP, Reuters, tvn24
QZ 8501, Borneo, samolot AirAsia, katastrofa lotnicza, Borneo, AirAsia plane, crash.

Polecane: