Nie żyje co najmniej 25 osób, a dwie zostały ciężko ranne – wynika z pierwszych informacji ws. katastrofy wojskowego samolotu An-26, który rozbił się w piątek wieczorem 25 września w pobliżu Charkowa. Informacje te potwierdziło tamtejsze MSW.

Na pokładzie było 28 osób, w tym 7 oficerów i 21 kadetów z Charkowskiego Uniwersytetu Sił Powietrznych, ze wstępnych informacji wynika, że był to lot szkoleniowy – podaje agencja Interfax-Ukraina.

Do katastrofy samolotu An-26 doszło w piątek ok. godz. 20:50 czasu lokalnego w pobliżu miasta Czuhujiw, ok. 2 km od lotniska wojskowego.

Na miejscu katastrofy AN-26 trwa akcja ratunkowa, ratownicy przeszukują rozbity wrak maszyny i poszukują innych zabitych i rannych – poinformował wiceszef ukraińskiego MSW Anton Heraszczenko.

Wcześniej MSW informował o 20 zabitych i 2 ciężko rannych i podał, że na pokładzie An-26 były 23 osoby, w tym 5 członków załogi.

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski zapowiedział, że udaje się do obwodu charkowskiego, gdzie doszło do katastrofy. Biuro prezydenta podało, że był to samolot Sił Zbrojnych Ukrainy.

 

W Serbii rozbił się przed domem myśliwiec, dwie osoby zginęły

Serbski resort obrony poinformował, że myśliwiec MiG-21 z dwoma pilotami na pokładzie rozbił się w piątek 25 września na zachodzie kraju w pobliżu granicy z Bośnią i Hercegowiną. Obydwaj wojskowi zginęli.

Według resortu samolot wykonywał regularną misję lotniczą i rozbił się około godziny 9 rano w pobliżu wsi Brasina. Dwóch znajdujących się na pokładzie pilotów zginęło.

Przyczyny katastrofy zostaną komisyjnie zbadane po przeprowadzeniu dochodzenia na miejscu przez władze cywilne i wojskowe – napisano w komunikacie ministerstwa.

MiG-21 rozbił się na podwórzu wiejskiego domu

Lokalne media przekazały, że samolot rozbił się na podwórzu wiejskiego domu, raniąc jedną osobę – donosi agencja AP. Jak poinformowała agencja Tanjug, jedna osoba została przyjęta do szpitala w Loznicy z powodu oparzeń doznanych wskutek katastrofy samolotu.

Maszyna była jedynym myśliwcem MiG-21 aktywnie używanym w serbskim lotnictwie wojskowym – podał zajmujący się tematyką militarną portal Tango Six. Samolot w dwumiejscowej wersji MiG-21UM został zakupiony w grudniu 1986 roku, a ostatni remont przeszedł w 2016 roku. Był najmłodszą maszyną tego typu w serbskich siłach powietrznych. Myśliwiec był dopuszczony do ruchu do 2026 r. Już po remoncie, w 2018 r., został uziemiony na kilka miesięcy.

„Wygląda na to, że w grę nie wchodziła niesprawność silnika i samolotu”

W latach 1962-1986 Jugosławia zakupiła 261 myśliwców MiG-21, które przez 58 lat służyły w siłach powietrznych Jugosławii i Serbii – przypomina portal. Samoloty w wersji dwumiejscowej były wykorzystywane do szkolenia pilotów.

– Jestem głęboko poruszony wiadomością o śmierci naszych pilotów, którzy żyli dla Serbii i poświęcili całe życie służbie ojczyźnie – powiedział prezydent Aleksandar Vuczić, który obecnie przebywa w Turcji.

– Wygląda na to, że w grę nie wchodziła niesprawność silnika i samolotu – zaznaczył, dodając jednak, że przyczynę wypadku ustali komisja.

Średniej siły oddziaływania magnetyczne wystąpią między 24-30 września ze szczytami 25, 28 i 30 września

 

Źródło-1, źródło-2: PAP, https://nizhyn.in.ua/aviakatastrofa-u-chuguyevi-shho-vidomo-pro-litak-an-26.html
0 0 vote
Article Rating