Sok z wiśni polecano przy problemach z zaśnięciem, do zmniejszania bólu stawów i mięśni u chorych z rakiem piersi czy do regeneracji powysiłkowej. Ostatnie badania pokazują, że warto go pić z jeszcze innego powodu: by w starszym wieku poprawić sobie pamięć i funkcje poznawcze.

Naukowcy z Uniwersytetu Delaware prowadzili badanie, w ramach którego 34 dorosłych w wieku 65-73 lat wylosowano do grup pijących przez 12 tygodni 1)sok z wiśni odmiany Montmorency (480 ml w 2 porcjach porannej i wieczornej) albo 2) tę samą ilość napoju placebo.

Wszyscy ochotnicy byli generalnie zdrowi (wcześniej nie zdiagnozowano u nich chorób serca, cukrzycy, nowotworu czy zaburzeń psychiatrycznych) i nie zażywali leków, które mogłyby wpłynąć na funkcje mózgu. Badanych poproszono, by zachowali swoją zwykłą dietę i poziom aktywności fizycznej. Przed i po zakończeniu eksperymentu naukowcy analizowali ich funkcjonowanie poznawcze i pamięć subiektywną; wykorzystali do tego różne testy i kwestionariusze.

Okazało się, że po 12 tygodniach u osób pijących sok wiśniowy wystąpiła poprawa wyników dotyczących zarówno funkcjonowania poznawczego, jak i pamięci subiektywnej. W porównaniu do grupy placebo grupa „wiśniowa” odnotowała 5% wzrost satysfakcji ze swojej zdolności zapamiętywania, a także 4% skrócenie czasu ruchu w próbie na sygnał wzrokowy i 23% obniżenie liczby błędów popełnianych podczas testu wzrokowej pamięci epizodycznej. W porównaniu do wyników wyjściowych udokumentowano z kolei 3% poprawę przedłużonej koncentracji i 18% zmniejszenie liczby błędów popełnianych podczas testu roboczej pamięci przestrzennej.

[…] Korzystny wpływ soku wiśniowego można powiązać z jego bioaktywnymi składnikami, np. polifenolami czy antocyjanami. Niewykluczone, że wynika on również z potencjału wiśni do obniżania ciśnienia, który stwierdzono w ramach wcześniejszego studium na tej samej populacji; ciśnienie krwi może bowiem wpływać na dopływ krwi do mózgu – wyjaśnia prof. Sheau Ching Chai.

Wskaźnik przestrzegania wytycznych wynosił 94,2%, co sugeruje, że ludzie są w stanie dodać picie soku dwa razy dziennie do swojego planu dnia.

Naukowcy podkreślają, że na razie próba była nieduża i potrzeba dłuższych badań na większej liczbie osób.

 

 

 

 

Źródło: EurekAlert!, KopalniaWiedzy