Nie pozwalajcie dzieciom rozpoczynać dnia przed wyświetlaczami i ekranami tabletowi, smartfonów, komputerów i telewizorów! Dzieciom, zwłaszcza w wieku od 3 do 6 lat, które zaczynają dzień przed kolorowym ekranem, grożą zaburzenia mowy. Takie wnioski płyną z najnowszych badań francuskich naukowców.

Badania nad wpływem urządzeń elektronicznych na rozwój mowy przeprowadziła ekipa naukowców z Uniwersytetu w Rennes w Bretanii i z francuskiego Państwowego Instytutu Zdrowia i Poszukiwań Medycznych.

Zgodnie z ich ustaleniami, u dzieci w wieku 3-6 lat, które zaraz po przebudzeniu korzystają ze smartfonów i komputerów – aż dwukrotnie zwiększa się ryzyko zaburzeń mowy. Jak dowodzą naukowcy, szkodliwy wpływ na rozwój dzieci może mieć też oglądanie telewizji, zwłaszcza, jeśli pozwalamy na to bezpośrednio po obudzeniu.

W późniejszym okresie rozwoju dzieci może to spowodować nie tylko zaburzenia mowy, ale też rosnące trudności w sferze porozumiewania się z innymi osobami – a w konsekwencji nawet izolację społeczną, problemy z koncentracją i stany depresyjne.

Nadmiar bodźców zaburza rozwój mowy

Prawa półkula ludzkiego mózgu odpowiada za odbiór bodźców dźwiękowych i wizualnych, natomiast lewa za tworzenie i rozpoznawanie języka. Małe dzieci narażone na ciągły szum są przestymulowane bodźcami prawej półkuli mózgu, równocześnie mając deficyt bodźców lewej półkuli.

Brother’s Watching TV

Jak zauważą naukowcy, szczególnie ważna, zwłaszcza dla dzieci dopiero uczących się mówić, jest możliwość skorelowania ruchu warg ze słyszanymi słowami. Takie możliwości nie mają np. dzieci oglądające filmy animowane, czy dubbingowane, co negatywnie wpływa na ich naukę języka. Dlatego, jak podkreślają francuscy naukowcy, tak ważna dla prawidłowego rozwoju najmłodszych jest codzienna rozmowa z rodzicami, opiekunami, czy rodzeństwem.

 

 

 

Źródło: PhysOrg