Nowe badania wykazały, że głód znacząco zmienia procesy decyzyjne, czyniąc ludzi niecierpliwymi i bardziej skłonnymi do zadowolenia się z małej nagrody, która dotrze wcześniej, niż z większej oczekiwanej w późniejszym terminie.

Badanie przeprowadzone przez dr Benjamina Vincenta z University of Dundee wykazało, że podejmowanie ważnych decyzji dotyczących przyszłości na pusty żołądek może nie być odpowiednie.

Uczestnikom przeprowadzonego przez Vincenta eksperymentu zadano dziesiątki pytań. Wśród nich znalazły się pytania związane z żywnością czy finansami. Badani odpowiadali zarówno na czczo, jak i po sytym posiłku. Rezultaty pokazały, co nie było zaskoczeniem, że głodni ludzie chętniej i szybciej decydowali w sprawach pożywienia, ale badania pokazały też, że głód faktycznie zmienia preferencje dotyczące nagród całkowicie niezwiązanych z jedzeniem.

Wyniki badań zostały opublikowane na łamach pisma „Psychonomic Bulletin & Review”.

Analizy naukowców sugerują, że głód wpływa nie tylko na niechęć do odroczenia gratyfikacji, ale może przełożyć się też na inne decyzje, chociażby finansowe czy interpersonalne.

Dr Vincent uważa, że ​​ważne jest, by ludzie wiedzieli, że głód może wpływać na ich preferencje w sposób, z którego niekoniecznie zdają sobie sprawę. Istnieje również możliwość, że ludzie doświadczający głodu z powodu ubóstwa mogą podejmować decyzje, które umacniają ich i tak złą sytuację.

– Stwierdziliśmy, że był to duży efekt. Preferencje ludzi radykalnie zmieniły się na krótkookresowe z powodu głodu. Jest to aspekt ludzkiego zachowania, który może być potencjalnie wykorzystywany przez marketerów, więc ludzie muszą wiedzieć, że ich preferencje mogą ulec zmianie, gdy są głodni – wyjaśnił Vincent.

– Ludzie na ogół wiedzą, że kiedy są głodni, nie powinni kupować jedzenia, ponieważ są bardziej skłonni do dokonywania wyborów, które nie są do końca zdrowe. Nasze badania sugerują, że może to mieć wpływ również na inne decyzje. Przykładowo, rozmawiamy z doradcą ds. emerytur lub kredytu hipotecznego. Robiąc to na pusty żołądek możemy bardziej mieć na uwadze natychmiastową satysfakcję kosztem potencjalnie lepszej przyszłości – zaznaczył badacz.

Dr Vincent i jego były student Jordan Skrynka, który jest współautorem publikacji, dwukrotnie przepytali 50 uczestników badania. Pierwszy raz, gdy badani byli po posiłku, drugi, gdy uczestnicy byli na czczo. Głodni, ludzie wyrażali silniejszą preferencję, aby otrzymać nagrodę natychmiast, nawet jeśli jest mniejsza.

Naukowcy zauważyli, że jeśli zaoferuje się ludziom nagrodę natychmiast lub podwoi się jej wartość w przyszłości, ludzie zwykle są gotowi czekać. Okres oczekiwania może być długi. W badaniach wyniósł on 35 dni. Ale gdy ludzie są głodni, okres ten spada do zaledwie 3 dni.

Praca opiera się na znanym badaniu psychologicznym, w którym dzieciom oferowano jedną piankę cukrową natychmiast lub dwie, jeśli były one gotowe czekać 15 minut. Te dzieci, które przyjęły nagrodę natychmiast, zostały sklasyfikowane jako bardziej impulsywne niż te, które mogły opóźnić gratyfikację i czekać na większą nagrodę.

W kontekście badania przeprowadzonego przez dr Vincenta oznacza to, że głód sprawia, że ​​ludzie stają się bardziej impulsywni, nawet jeśli decyzje, które mają podjąć, nie dotyczą kwestii złagodzenia głodu.

– Chcieliśmy wiedzieć, czy głód ma konkretny wpływ na to, w jaki sposób podejmujemy decyzje dotyczące jedzenia, czy też ma szerszy wpływ. Te badania sugerują, że podejmowanie decyzji staje się bardziej skoncentrowane na teraźniejszości, gdy ludzie są głodni – powiedział Vincent.

– Wszyscy słyszymy o dzieciach, które chodzą do szkoły bez śniadania. Wiele osób stosuje dietę ograniczającą kalorie. Wiele osób pości z powodów religijnych. Głód jest tak powszechny, że ważne jest zrozumienie, w jaki sposób wpływa on na nasze decyzje – podkreślił uczony.

 

 

 

ŹródłoUniversity of Dundee