Jeśli po spożyciu posiłku dość szybko zaczynasz znów odczuwać głód, być może cierpisz na spore wahania poziomu cukru we krwi. Międzynarodowy zespół naukowców wykazał, że u niektórych osób, w krótkim czasie po spożyciu śniadania wskaźnik ten rósł, a po kilku godzinach gwałtownie się zmniejszał. Tacy ludzie częściej sięgali po kolejny posiłek i spożywali więcej kalorii w ciągu dnia.

 

Nowe badania pokazują, że ludzie, którzy doświadczają dużego spadku poziomu cukru we krwi, kilka godzin po jedzeniu, szybciej stają się głodni i spożywają więcej kalorii w ciągu dnia niż inne osoby.

Badanie opublikowano w poniedziałkowym wydaniu czasopisma „Nature Metabolism”. Przeprowadzili je eksperci z PREDICT, czyli największego trwającego programu badań dotyczących żywienia na świecie. Pracują w nim zespoły badawcze z King’s College w Londynie, uniwersytetów w Nottingham, Leeds i Lund, Szkoły Medycznej i Szkoły Zdrowia Publicznego imienia T.H. Chana podlegające pod Uniwersytet Harvarda, a także ze szpitala ogólnego w Bostonie w stanie Massachusetts.

Badacze ci odkryli, dlaczego niektórzy ludzie mają problemy z wagą, nawet mimo diet i kontrolowania kalorii. W ten sposób podkreślili, jak ważne jest zrozumienie osobistego metabolizmu.

 

Dwa tygodnie analiz

Zespół badawczy zebrał szczegółowe informacje na temat reakcji cukru we krwi i innych markerów zdrowia od ponad tysiąca osób. Dane od uczestników eksperymentu pobierano po spożyciu standardowych śniadań oraz dowolnie wybranych posiłków przez okres dwóch tygodni. Łącznie zebrano ponad osiem tysięcy danych, uzyskanych po śniadaniu i 70 tysięcy – po innych posiłkach.

Standardowe śniadania były oparte na muffinach zawierających taką samą ilość kalorii, ale różniących się składem pod względem węglowodanów, białka, tłuszczu i błonnika. Uczestnicy przeprowadzili również test reakcji na cukier we krwi na czczo (poprzez doustny test tolerancji glukozy), aby zmierzyć, jak dobrze ich organizm przetwarza cukier.

Przez cały czas trwania badań, uczestnicy mieli urządzenia monitorujące poziom cukru we krwi, aktywność i sen. Rejestrowali również poziom głodu za pomocą aplikacji w telefonie, a także zdawali raport, kiedy i co dokładnie jedli w ciągu dnia.

 

Najpierw wzrost, potem gwałtowny spadek

Najpierw prowadzone były badania dotyczące wahań poziomu cukru we krwi przez dwie godziny po spożyciu śniadania. Jednak, po przeanalizowaniu danych zespół PREDICT zauważył, że niektóre osoby doświadczyły znacznych spadków poziomu cukru w ciągu dwóch-czterech godzin po tym, jak pojawił się u nich „szczyt poziomu cukru”. Po czasie wracał do normy.

W przypadku osób, u których pojawiały się te spadki, głód rósł o 9 procent szybciej. Takie osoby spożywały kolejny posiłek około pół godziny wcześniej niż pozostałe osoby.

Osoby te zjadały też 75 kalorii więcej w ciągu trzech-czterech godzin po śniadaniu. Oprócz tego okazało się, że zjadały około 312 kalorii więcej przez cały dzień niż pozostali. Naukowcy stwierdzili, że takie zachowania mogą potencjalnie przełożyć się na przyrost masy ciała o dziewięć kilogramów (20 funtów) rocznie.

– Od dawna podejrzewano, że poziom cukru we krwi odgrywa ważną rolę w kontrolowaniu głodu, ale wyniki poprzednich badań nie były przekonujące. Teraz wykazaliśmy, że spadki cukru są lepszym predyktorem głodu i późniejszego spożycia kalorii niż początkowa szczytowa reakcja cukru we krwi po jedzeniu. To zmienia sposób, w jaki myślimy o związku między poziomem cukru we krwi, a spożywanym jedzeniem – stwierdziła dr Sarah Berry z King’s College w Londynie.

– Wiele osób ma problemy z odchudzaniem i utrzymaniem wagi, a zaledwie kilkaset dodatkowych kalorii każdego dnia może skutkować ogromnym przyrostem masy ciała w ciągu roku. Nasze odkrycie sugerujące, że wahania poziomu cukru po jedzeniu mają tak duży wpływ na głód i apetyt, może pomóc ludziom zrozumieć i kontrolować swoją wagę i zdrowie – dodała profesor Ana Valdes z Uniwersytetu w Nottingham.

 

Nie tylko metabolizm

Naukowcy porównali też odpowiedzi organizmu na spożywanie tych samych posiłków przez różne osoby. W ten sposób mogli przyjrzeć się różnicom w reakcji na poziom cukru we krwi. Co ciekawe, nie stwierdzili żadnej korelacji między wiekiem, masą ciała lub BMI (wskaźnikiem masy ciała), a wahaniami poziomu cukru. Zauważyli jednak, że większe spadki pojawiały się częściej u mężczyzn niż kobiet.Pojawiły się również pewne różnice w wysokości spadków odczuwanych przez uczestników badania w zależności od dnia. Może to sugerować, że wahania poziomu cukru są nie tylko kwestią metabolizmu, ale też poziomu aktywności.

Wybieranie żywności, która lepiej współgra z naszym organizmem, może pomóc utrzymać dłużej stan sytości i sprawić, że ogólnie będziemy jeść mniej.

– Prawidłowe odżywianie jest skomplikowane, podobnie jak ludzki metabolizm. Nasze badania wreszcie zaczynają wyjaśniać zależności między dietą a zdrowiem. […] Dzięki temu każdy może odkryć swoje unikalne reakcje na żywność, aby jak najlepiej wspierać swój metabolizm i zdrowie jelit – podsumował Tim Spector, profesor epidemiologii genetycznej na King’s College w Lodnynie.

 

 

Źródło: sciencedaily.com

 

 

3.7 3 votes
Article Rating