W rosyjskiej flocie do służby wszedł lodołamacz Arktyka – podał dziennik „Izwiestija”. Media w Rosji twierdzą, że jest „największym i najpotężniejszym na świecie”. Uroczystość odbyła się w Murmańsku, w obecności premiera Michaiła Miszustina.

– Budowa tej jednostki wymagała wielu wysiłków i zgranej pracy, tym bardziej, że pierwszy etap zbiegł się z wprowadzeniem sankcji przeciwko Rosji. Mimo to lodołamacz zbudowano i – co bardzo ważne – w stoczniach rosyjskich – powiedział w środę 21 października w Murmańsku premier Rosji Michaił Miszustin.

Lokalizacja reaktorów RITM-200 na statku

Lokalizacja reaktorów RITM-200 na statku

Szef rządu zaznaczył, że jest to pierwsza jednostka z planowanej serii pięciu lodołamaczy, przeznaczonych do żeglugi Północną Drogą Morską (łączącą atlantyckie Morze Barentsa z Morzem Beringa na Oceanie Spokojnym. Poza Rosją szlak ten nazywany jest Przejściem Północno-Wschodnim).

Lodołamacz Arktyka w porcie w Murmańsku
ALEXANDER ASTAFYEV/PAP/EPA

„Największy i najpotężniejszy lodołamacz na świecie”

Media w Rosji opisują Arktykę jako „największy i najpotężniejszy” lodołamacz na świecie. Jego długość wynosi 173,3 m, szerokość – 34 m, wyporność – 33,5 tys. ton. Arktyka może pokonać pokrywę lodową o grubości do trzech metrów. Z napędem, który stanowią dwa reaktory atomowe RITM-200, lodołamacz może rozwijać prędkość do 22 węzłów.

Reaktor RITM-200

Reaktor RITM-200

Reaktor RITM-200

Koszt jego budowy – według portalu RBK – wyniósł 37 mld rubli. Czas służby jednostki obliczono na 40 lat. Pracować będzie na niej załoga licząca 52 ludzi.

Premier Michaił Miszustin dokonuje inspekcji Arktyki
ALEXANDER ASTAFYEV/PAP/EPA

Kontrakt na budowę Arktyki podpisany został w 2012 roku. Zleceniodawcą było przedsiębiorstwo Atomfłot, a wykonawcą – Stocznia Bałtycka w Petersburgu. Lodołamacz według pierwotnych planów miał powstać pod koniec 2017 roku, potem terminy przesunięto dwukrotnie o rok. Wynikało to m.in. z faktu, że dostawcą części miały być zakłady produkcji turbin z Charkowa. Rosyjska aneksja Krymu i pogorszenie stosunków z Ukrainą wymusiły zmianę dostawcy na zakłady z rosyjskiej Kaługi.

Dwie inne jednostki projektu 22220, lodołamacze Syberia i Ural są w fazie testów. Trwa budowa jednostki o nazwie Jakucja, w planach jest kolejna – Czukotka.

Arktyka, z napędem, który stanowią dwa reaktory atomowe RITM-200, może rozwijać prędkość do 22 węzłów
ALEXANDER ASTAFYEV/PAP/EPA

Umocnienie pozycji w Arktyce

Rosja uważa lodołamacze atomowe projektu 22220 za kluczowe dla umocnienia swej pozycji w Arktyce. Do ich zadań należeć będzie przeprowadzanie konwojów okrętów w warunkach arktycznych. Jednostki mają zapewniać w przyszłości transport surowców ze złóż na półwyspach Jamalskim i Gydańskim oraz z szelfu Morza Karskiego, przeznaczonych na rynki krajów regionu Azji i Pacyfiku.

 

 

ŹródłoPAP
5 1 vote
Article Rating