Światowy transport oceaniczny powoli przekonuje się do technologii opracowanej przed 7000 lat. Zanieczyszczenia powodowane przez transport morski są na tyle duże, że coraz częściej mówi się o powrocie do napędu żaglowego. A przynajmniej o wykorzystywaniu wiatru w jak największym zakresie.

 

Wiatr napędzał łodzie, statki i okręty przez tysiące lat. Dopiero od niedawna powszechnie używamy taniego, brudnego paliwa, a żagle używane są niemal wyłącznie na małych jednostkach, pływających w celach rekreacyjnych. Tymczasem transport wodny odpowiada za 30% całej światowej emisji tlenków azotu, 9% emisji tlenków siarki i 3% emisji dwutlenku węgla. Dlatego też międzynarodowa Organizacja Morska, której członkami jest ponad 170 państw, postawiła sobie za cel zmniejszenie aż o 40% emisji do końca bieżącej dekady.

Coraz więcej przedsiębiorstw zaczyna angażować się w prace nad bardziej ekologicznymi środkami transportu morskiego. Jednym z nich jest szwedzka firma Wallenius Marine, które ogłosiła plan budowy jednostki przeznaczonej do transportowania samochodów i ciężarówek. Statek Oceanbird, zdolny do przewiezienia jednorazowo 7000 pojazdów, ma być napędzany wiatrem.

 

Zostanie o wyposażony w pięć 80-metrowych żagli z metalu i kompozytów. Wysokość żagli można będzie obniżyć do 20 metrów, co pozwoli przepływać pod mostami czy dostosować żagle do warunków panujących na morzu. Jednostka będzie miała 200 metrów długości, 40 szerokości i 105 metrów wysokości nad linią wody, jej wyporność wyniesie 32 000 ton. Po ukończeniu będzie to największa jednostka żaglowa na świecie.

Średnia prędkość Oceanbird ma wynieść 10 węzłów. Będzie zdolna do przepłynięcia Atlantyku w ciągu 12 dni. Dzięki wykorzystaniu wiatru emisja z tej jednostki będzie aż o 90% mniejsza niż z analogicznych statków transportowych. Zostanie ona wyposażona też w silniki, zasilane czystą energią.

Wallenius, która dotychczas zaprojektowała ponad 70 statków, współpracuje przy projekcie Oceanbird z instytutem badawczym SSPA oraz z Królewskim Instytutem Technologii w Sztokholmie. W ciągu najbliższych miesięcy ma powstać niewielki prototyp, który będzie poddawany próbom morskim. Projekt pełnowymiarowego statku zostanie ukończony w przyszłym roku, a jednostka ma zostać zwodowana w roku 2024.

 

 

ŹródłoWallenius Marine

 

 

0 0 vote
Article Rating