Pod lodami Antarktydy odnaleziono życie. Tysiące mikroorganizmów bez dostępu do światła i w bardzo niskich temperaturach przetrwały już wiele tysięcy lat. Zdaniem naukowców odkrycie może sugerować, że również w Kosmosie pojawiają się mikroby.

Antarctica: Sub-Glacial Lake Whillans 2012-2013

Naukowcy wywiercili w lodach Antarktydy dziurę głęboką na ponad 800 metrów. Dzięki temu w jeziorze Whillansa odkryli niemal 4 tys. gatunków lub rodzajów bakterii i archeonów, tworzących zróżnicowane ekosystemy. Wielu badaczy, nawet tych biorących udział w projekcie, nie ukrywało zdziwienia tym, co udało się odnaleźć.

Antarctica - Lake Whillans - znaleziono życie 2

Odkrycie nie zdziwiło jednak głównego autora badań, prof. Johna Priscu ze Stanowego Uniwersytetu Montana, który od 20 lat zajmuje się podlodowcowymi jeziorami. – Jesteśmy w stanie udowodnić światu, że Antarktyda nie jest martwym kontynentem – przyznał dumnie Priscu.

Antarctica - Lake Whillans

Tysiące lat w ekstremalnych warunkach

Jak podkreślają specjaliści, odnalezienie życia w tak ekstremalnych warunkach to spory sukces. Jednak jest jeszcze coś, co wymaga uwagi – poznanie cech przystosowawczych tych mikroorganizmów. Żyły one przez długie tysiące lub nawet miliony lat bez dostępu do światła i w bardzo niskich temperaturach.

Eksperci zauważyli, że te niewielkie stworzenia składają się głównie z  amoniaku i z metanu, które później przekształcają w energię wykorzystywaną do wzrostu. Jednak mikroby mają jeszcze jedną ważną cechę – czerpią składniki odżywcze z topniejącego lodu, mułu i skał.

W Kosmosie też może istnieć życie?

Odkrycie może więc sugerować, że również na księżycach Jowisza i Saturna, czyli na Europie i na Enceladusie może istnieć życie. Panują tam bowiem warunki podobne do tych, które występują na Antarktydzie.

Naukowcy poinformowali świat o swoim odkryciu już ponad roku temu, jednak dopiero teraz ich osiągnięcie zyskało aprobatę środowiska naukowego. Wyniki zostały opublikowane na łamach czasopisma „Nature”.

Źródło: techtimes.com, tvnmeteo