Ocet to popularna przyprawa, której używamy do przygotowywania zup, sosów czy marynat, a nawet dodajemy ją do deserów. Powstaje w procesie fermentacji alkoholu, a jej smak i aromat uzależniony jest właśnie od rodzaju użytego do produkcji trunku.

Ocet został wynaleziony już w starożytności – odkryto, że świetnie konserwuje żywność. Z czasem zaczęto go wykorzystywać również do zabiegów pielęgnacyjnych. Dziś mamy do wyboru wiele rodzajów octu, które różnią się nie tylko smakiem, ale też właściwościami zdrowotnymi. Który ocet najlepiej wpływa na nasz organizm i jak stosować tę popularną przyprawę?

 

Ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy

Ten rodzaj octu posiada charakterystyczny jabłkowy posmak, ale nie jest zbyt kwaśny i pasuje do wielu potraw i produktów. Jest dobrym dodatkiem do sosów, surówek i sałatek, można go stosować do zakwaszania barszczu i innych zup. Zawiera witaminę A, C, E oraz witaminy z grupy B, a także pektyny, enzymy i polifenole. Jest szczególnie polecany osobom zmagającym się z chorobami reumatycznymi, cukrzycą (obniża indeks glikemiczny posiłków) oraz drożdżycą. Działa oczyszczająco i odkwaszająco. Pomaga też w trakcie odchudzania: zmniejsza apetyt, poprawia perystaltykę jelit i ogranicza przyswajanie węglowodanów.

 

Ocet winny

Ocet winny

Ocet winny powstaje w procesie fermentacji wina białego lub czerwonego. Biały ocet winny jest idealnym dodatkiem do surówek, sałatek oraz dań rybnych. Z kolei czerwony wykorzystuje się do marynowania mięs. Ma właściwości bakteriobójcze, wspomaga trawienie i przyspiesza metabolizm. Obniża też poziom złego cholesterolu i ciśnienie krwi. Zawiera spore ilości antyoksydantów, które hamują procesy starzenia się – powstawania zmarszczek i przebarwień. Zwiększa też wchłanianie wapnia i magnezu z pożywienia.

 

Ocet balsamiczny

Ocet balsamiczny

Gęsty i kleisty ocet o ciemnobrązowym kolorze od wieków produkowany jest z moszczu winogronowego. Ma słodko-kwaśny smak i wykorzystuje się go do przygotowania sosów i dressingów oraz marynat i dań kuchni włoskiej, a nawet polewa się nim desery i owoce. Nie bez przyczyny nazywany jest „brunatnym złotem”- poprawia trawienie, obniża poziom złego cholesterolu we krwi i ułatwia odchudzanie. Wykazuje też właściwości antybakteryjne i spowalnia procesy starzenia się organizmu. Jest zalecany w profilaktyce cukrzycy, ponieważ reguluje poziom cukru we krwi. Włoski przysmak jest najdroższym octem świata – zgodnie z tradycyjną recepturą powinien dojrzewać przez co najmniej 12 lat.

 

Ocet ryżowy

Ocet ryżowy

Ten aromatyczny ocet powstaje w procesie fermentacji alkoholu i ryżu – jest popularnym składnikiem kuchni azjatyckiej. Ma delikatny, lekko słodki smak i wykorzystuje się go do przygotowywania sushi, orientalnych sosów i marynat, a także dań na bazie makaronu. Ocet ryżowy świetnie wpływa na serce i układ krążenia – obniża poziom złego cholesterolu i chroni przed miażdżycą. Wspiera także pracę wątroby i zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy (reguluje poziom cukru we krwi). Przyspiesza też trawienie tłuszczów, hamuje apetyt i chroni przed zaparciami – jest więc skutecznym wsparciem w walce ze zbędnymi kilogramami.

 

Ocet słodowy

Ocet słodowy pochodzi z Wielkiej Brytanii i powstaje w procesie fermentacji słodu jęczmiennego wykorzystywanego do produkcji piwa. Charakteryzuje się lekko kwaśnym smakiem, ciemnobrązową barwą i piwnym aromatem. Jest dodatkiem do zup, sosów, jagnięciny oraz popularną w Wielkiej Brytanii przyprawą do frytek. Wspomaga procesy trawienia i pobudza apetyt.

 

 

Źródło: rmf24