Nawet krótkotrwałe epizody wchodzenia po schodach w ciągu dnia korzystnie wpływają na stan zdrowia – informuje pismo „Applied Physiology, Nutrition and Metabolism”.

Wcześniejsze badania wykazały, że krótkie epizody intensywnego wysiłku fizycznego – trening interwałowy – są skuteczne, gdy wykonuje się je jako pojedynczą sesję, z kilkuminutowym odpoczynkiem pomiędzy intensywnymi seriami, trwającymi w sumie około 10 minut.

Teraz naukowcy z McMaster University oraz UBC Okanagan postanowili sprawdzić, czy krótkotrwałe epizody wysiłku, nazywane przez nich „ćwiczeniowymi przekąskami” (exercise snacks) wywierają znaczący wpływ na stan zdrowia. Postanowili ustalić, czy energiczne wejścia na schody wykonywane w ciągu dnia wystarczają, aby poprawić sprawność krążeniowo-oddechową (CRF), ważny wskaźnik zdrowotny związany z długowiecznością i ryzykiem choroby układu sercowo-naczyniowego.

Jedna grupa prowadzących siedzący tryb życia młodych dorosłych energicznie wchodziła po schodach na trzecie piętro trzy razy dziennie, w odstępie od jednej do czterech godzin. Protokół ten powtarzali trzy razy w tygodniu przez sześć tygodni. Naukowcy porównali zmianę ich sprawności z grupą kontrolną, która nie wykonywała ćwiczeń.

Wiemy, że trening interwałowy działa, ale byliśmy nieco zaskoczeni, że wchodzenie po schodach okazało się równie skuteczne – mówi Jonathan Little, adiunkt w kampusie Okanagan UBC i współautor badania. Energiczne przejście kilku pięter w przerwie na kawę lub na wyjście do toalety w ciągu dnia wydaje się wystarczające, aby poprawić sprawność u osób, które w przeciwnym razie tylko siedzą – zauważa.

 

To wysiłek fizyczny dla każdego

Wspinający się po schodach stali się nie tylko bardziej sprawni, ale również silniejsi w porównaniu do siedzących. Pod koniec badania generowali więcej mocy podczas testu wysiłkowego na rowerze stacjonarnym.

Zdaniem autorów, uzyskane wyniki sugerują, że praktycznie każdy może poprawić swoją kondycję, w dowolnym miejscu i czasie.

Wyniki badań ułatwiają ludziom wprowadzanie +ćwiczeniowych przekąsek+ do ich planu dnia – powiedział prof. Martin Gibala z McMaster University główny autor publikacji. Ci, którzy pracują w biurowcach lub mieszkają w wielopiętrowych budynkach mogą energicznie przejść kilka pięter rano, w porze lunchu i wieczorem i być przekonani, że to skuteczny trening – dodał.

W przyszłości naukowcy mają zamiar zbadać różne rodzaje ćwiczeń oraz ich wpływ na inne wskaźniki związane ze zdrowiem, takie jak ciśnienie krwi i kontrola glikemii.

 

 

Źródło: rmf24, Reuters