Odrzutowy samolot rolniczy M-15, który w latach 70. był produkowany w Mielcu, został przez amerykański magazyn „Popular Mechanics” wskazany jako najbrzydszy samolot na świecie. Co ciekawe, obiegowa nazwa tej maszyny brzmi Belfegor – tak samo jak imię słynnego upiora z Luwru.

„Samoloty tworzone za żelazną kurtyną zazwyczaj nie były szczególnie ładne. Ale spośród wszystkich dziwacznych aeroplanów z państw Układu Warszawskiego żaden w swej brzydocie nie może się równać z M-15 Belfegor” – napisał dziennikarz ukazującego się od 118 lat magazynu „Popular Mechanics”.

M-15 produkowany był w zakładach WSK-Mielec, był eksportowany do Związku Radzieckiego. Jego pomysłodawcą był radziecki inżynier Riamir Izmajłow. Belfegor przeszedł do historii jako jedyny na świecie odrzutowiec rolniczy, a także jako jeden z dwóch odrzutowców dwupłatowych.

Niebezpieczny w użytkowaniu

Samolot był przeznaczony do robienia oprysków z powietrza. Zabierał prawie trzy tony chemikaliów w dwóch ogromnych zbiornikach i rozprowadzał je za pomocą sprężonego powietrza. Dwupłatowy odrzutowiec okazał się jednak porażką. Jak zauważa dziennikarz „Popular Mechanics”, M-15 był „najwolniejszym samolotem świata” i „najcięższym dwupłatowcem” w historii. Spalał też ogromne ilości paliwa i był niebezpieczny w użytkowaniu.

Władze ZSRR, które zleciły produkcję M-15 zakładom w Mielcu, miały w planach zamówienie około 3000 sztuk tej maszyny. Problemy, jakie stwarzała eksploatacja tego samolotu sprawiły jednak, że w roku 1981, po pięciu latach produkcji, zrezygnowano z tego projektu. Z taśm montażowych mieleckich zakładów zjechało zaledwie od 120 do 175 Belfegorów.

Upiór z Luwru

Belfegor to także tytuł powieści kryminalnej z 1927 roku, autorstwa francuskiego pisarza Arthura Bernede. Opowiada o „upiorze” nawiedzającym Luwr, a w rzeczywistości zamaskowanym złoczyńcy próbującym ukraść ukryty skarb. Na tej powieści oparty jest francuski film przygodowy z 2001 roku z Sophie Marceau i Michelem Serraultem w rolach głównych.

 

ŹródłoPAP Life
0 0 vote
Article Rating