Pasażerski An-148 linii Saratov Airlines spadł w niedzielę w rejonie ramieńskim pod Moskwą. Na pokładzie maszyny znajdowało się 71 osób. Nikt nie przeżył. Na miejscu wypadku znaleziono już pierwsze ciała ofiar wypadku oraz jedną z czarnych skrzynek. 

Antonow wystartował z lotniska o 14.21 czasu lokalnego (12.21 czasu polskiego, 11:21 UTC). Według doniesień płynących z Rosji, maszyna zniknęła z radarów wieży kontroli lotów 10 minut po starcie z moskiewskiego lotniska Domodiedowo. Celem lotu był Orsk we wschodniej Rosji, w obwodzie orenburskim. Do wypadku doszło o 11:27 UTC.

„Kontakt utracony kilka minut po starcie”

Ministerstwo do spraw nadzwyczajnych Federacji Rosyjskiej w komunikacie cytowanym przez agencję TASS podało, że „po informacji o zniknięciu cywilnego An-148, ekipa ratunkowa ruszyła w kierunku lotniska Domodiedowo w dystrykcie rameńskim w regionie moskiewskim”.

„Kontakt z samolotem został utracony kilka minut po starcie” – napisała rosyjska Federalna Agencja Transportu Lotniczego.

Na pokładzie maszyny przebywało 65 pasażerów i sześciu członków załogi – podały rosyjskie władze.

Jak mówił korespondent, Andrzej Zaucha, „samolot upadł w zaśnieżonym polu, 60 kilometrów od Moskwy”.

Cytując rosyjskie media, Zaucha przekazał, że dojazd do miejsca katastrofy był bardzo utrudniony i ratownicy część drogi musieli przejść pieszo. Miejsce wypadku zabezpiecza ok. 120 ratowników

W niedzielne popołudnie służby ratunkowe poinformowały, że udało im się odnaleźć dwa ciała ofiar katastrofy oraz jeden z rejestratorów lotu (tzw. czarne skrzynki). Ponadto rosyjskie ministerstwo ds. nadzwyczajnych opublikowało na swojej stronie listę 71 ofiar wypadku.

Zaucha cytował wypowiedzi świadków wypadku, którzy mówili o ewentualnych próbach awaryjnego lądowania podejmowanych przez pilotów An-148. W momencie katastrofy świadkowie widzieli „słup ognia, a potem iskry”.

Samolot leciał z Moskwy do Orska

Kondolencje

– Prezydent składa głębokie kondolencje tym, którzy stracili krewnych w katastrofie – powiedział Dmitrij Pieskow, rzecznik prasowy Władimira Putina.

Dodał, że prezydent „poinstruował rząd, aby powołał specjalną komisję w sprawie katastrofy lotniczej w regionie moskiewskim”. – Putin polecił także odpowiednim agencjom zorganizować akcję poszukiwawczą – dodał rzecznik, cytowany przez agencję TASS.

Według portalu flightradar24 samolot przeleciał jedynie 38 kilometrów

 

Samolot docelowo miał wylądować na lotnisku w Orsku, w południowej części Uralu.

 

Problemy z częściami

Samolot An-148, który w niedzielę rozbił się pod Moskwą, przeszedł w listopadzie 2017 roku kontrolę, która wykazała nieprawidłowości w jego eksploatacji – podał w niedzielę dziennik „Moskowskij Komsomolec”. Inne media zauważają, że maszyna miała mniej niż osiem lat.

Informacje te media podają powołując się na źródła w służbach ratowniczych.

Rozbity An-148 był najpierw użytkowany w liniach lotniczych Rossija, należących do grupy Aeroflot, wykonywał wówczas także rejsy międzynarodowe. Następnie został przekazany Saratowskim Liniom Lotniczym w ramach porozumienia o leasingu kilku takich maszyn. Rejsy w ich barwach wykonywał od marca zeszłego roku.

Saratowskie Linie Lotnicze działają od 1994 roku, obsługują połączenia wewnątrz Rosji. Należą do 20 największych rosyjskich przewoźników.

W 2017 roku firma odnotowała wzrost liczby pasażerów do ponad 796 tys. osób. Przewoźnik dysponował łącznie 13 samolotami.

An-148 jest przeznaczony do przewozu 80 pasażerów na odległości do 4400 km, jest określany jako samolot regionalny. Maszyna zaprojektowana została w biurze konstruktorskim Antonowa w Kijowie. Po raz pierwszy wzbiła się w powietrze w grudniu 2004 roku. Certyfikat Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego (MAK) otrzymała w lutym 2007 roku. Pierwszy lot komercyjny wykonała w czerwcu 2009 roku.

W Rosji An-148 powstają na licencji, w zakładach lotniczych w Woroneżu. Maszyny tego typu są użytkowane przez służby państwowe, m.in. ministerstwo obrony.

W następstwie kryzysu ukraińskiego pojawiły się problemy we współpracy zakładów na Ukrainie, skąd pochodziły części do samolotów An-148, z przedsiębiorstwami w Rosji. Latem zeszłego roku zakłady w Woroneżu sygnalizowały, że mogą w bliskiej przyszłości zakończyć produkcję An-148.

W 2011 roku samolot typu An-148 rozbił się w obwodzie biełgorodzkim w Rosji. Zginęło wtedy sześć osób znajdujących się na pokładzie.